Każda osoba pełnoletnia, która ma numer PESEL, może go zastrzec. Dzięki temu zabezpiecza się przed kradzieżą tożsamości i wykorzystania jej np. w działalności przestępczej.
Od 1 czerwca 2024 r., zgodnie z ustawowym obowiązkiem, banki będą weryfikowały numer PESEL klienta w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL Ministerstwa Cyfryzacji. Będzie to miało miejsce przy niektórych czynnościach bankowych, np. zawarciu umowy kredytu, otwarciu konta czy wypłacie gotówki w kwocie, która przekroczy trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
Co daje zastrzeżony PESEL
Jeśli zastrzeżesz swój numer PESEL, nikt nie będzie mógł np.:
- wziąć na Ciebie kredytu
- wypłacić Twoich pieniędzy w kasie banku
- wykorzystać Twojej tożsamości w działalności przestępczej.
Gdzie zastrzec swój PESEL
- w urzędzie gminy lub miasta
- w aplikacji mObywatel
- na stronie gov.pl
Zastrzeżony PESEL a czynności bankowe
Kiedy zastrzeżesz numer PESEL, na Twoje dane nie będzie można zawrzeć umowy kredytu, otworzyć konta czy wypłacić większej gotówki. Dlatego pamiętaj, by przed taką czynnością cofnąć zastrzeżenie.
Gdzie cofnąć zastrzeżenie PESEL
- w urzędzie gminy lub miasta
- w aplikacji mObywatel
- na stronie gov.pl
Zastrzeżenie PESEL możesz cofnąć terminowo lub bezterminowo. Kiedy to zrobisz, możesz ponownie zastrzec PESEL po 30 minutach.
Podstawa prawna
Ustawa z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.