Rządowy Program Rodzina 800+ to systemowe wsparcie polskich rodzin
800 zł na każde dziecko w rodzinie, co miesiąc, do ukończenia 18 roku życia, niezależnie od wysokości dochodów (szczegóły tutaj). Od 1 lutego 2024 r. ruszy kolejny nabór wniosków o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na nowy okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca 2024 r. do 31 maja 2025 r.
Podniesienie kwoty świadczenia do 800 zł od 1 stycznia 2024 r.!
Od 1 stycznia 2024 r. kwota świadczenia wychowawczego (tzw. 500+) została podniesiona z 500 zł do 800 zł.
W związku z tym wydarzeniem nie musisz jednak składać dodatkowego wniosku. Kwota świadczenia zmieni się automatycznie.
Automatyczna zmiana kwoty świadczenia obejmie wszystkich, którzy według stanu na 1 stycznia 2024 r. mają prawo do świadczenia w okresie świadczeniowym, który trwa od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r.
Reszta zasad wsparcia dla rodzin pozostaje bez zmian. Nabór wniosków o świadczenie wychowawcze na kolejny okres, który trwa od 1 czerwca 2024 r. do 31 maja 2025 r., zostanie otwarty 1 lutego 2024 r.
Ważne!
Aby uzyskać prawo do świadczenia wychowawczego na nowy okres, który rozpocznie się 1 czerwca 2024 r., wnioski będzie można składać do ZUS już od 1 lutego 2024 r., wyłącznie przez internet,za pośrednictwem:
- portalu PUE ZUS
- portalu Ministerstwa Rodziny Emp@tia
- bankowości internetowej
- aplikacji mobilnej mZUS.
Rola banku
Bank umożliwia Ci złożenie wniosku Rodzina 800+ online w serwisie internetowym. Nie możesz złożyć wniosku w oddziale.
Wysłany wniosek Rodzina 800+ możesz pobrać tylko raz, od razu po jego wysłaniu, w ramach tej samej sesji logowania. Bank nie weryfikuje formalnie i merytorycznie danych podanych we wniosku oraz załączników. Bank nie ma też informacji na temat dalszej obsługi wniosku przez ZUS. Wniosek oraz załączniki są usuwane z serwerów banku bezpowrotnie po wysłaniu do systemu informatycznego ZUS.
Proces otrzymania świadczenia
Bank: Wypełniasz wniosek Rodzina 800+ online w systemie bankowości internetowej banku,
ZUS: na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymujesz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) swojego wniosku.
Po rozpatrzeniu wniosku i przyznaniu świadczenia wychowawczego, otrzymujesz co miesiąc wypłatę świadczenia wychowawczego w ramach Programu Rodzina 800+.
Informacje o programie znajdziesz na www.zus.pl
Jak wypełnić wniosek “Rodzina 800+” w systemie bankowości elektronicznej banku?
Zanim zaczniesz wypełniać wniosek przygotuj dane osobowe swoje i dzieci, dla których składasz wniosek o świadczenie, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL). Te dane, którymi dysponuje bank, zostaną zaczytane z systemu banku automatycznie.
- Zaloguj się do systemu bankowości elektronicznej.
- Wejdź do zakładki, w której znajduje się wniosek dot. programu 800+.
- Wypełnij dane we wniosku podążając za instrukcjami na ekranie. Jeżeli jakiekolwiek dane podane w banku uległy zmianie, uaktualnij je podczas wypełniania wniosku.
- Załącz załączniki do wniosku, o ile będą one wymagane.
- Zatwierdź i zakończ wniosek.
- Pobierz i zapisz w bezpiecznej lokalizacji potwierdzenie złożenia wniosku oraz kopię wypełnionego wniosku 800+. To jedyny moment, kiedy będzie możliwe pobranie kopii wniosku złożonego za pośrednictwem banku.
- Po przekazaniu przez bank wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na adres e-mail podany we wniosku otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).Wiadomość zostanie wysłana z adresu noreply@zus.pl.
Od momentu, kiedy otrzymasz UPO/UPP na adres e-mail, który został wskazany przez Ciebie we wniosku 800+, wszelkie pytania i obsługę wniosku przejmuje ZUS.
Gdzie otrzymasz pomoc w sprawie świadczenia?
- więcej informacji o programie znajdziesz na stronie ZUS,
- pod numerem specjalnej infolinii 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 –00),
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,
- we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS.
Zgłaszanie reklamacji
Reklamacje do wniosku 800+, w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:
- w banku – jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości elektronicznej banku, etapu rejestracji wniosku w systemie internetowym banku oraz jego wysłania;
- do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do ZUS oraz oraz wypłaty świadczenia.